تبلیغات
خودروی هیبرید - تولید نخستین‌ خودروی هیبرید ایران

خودروی هیبرید

طراحی و ساخت موتورهای الكتریكی خودروهای هیبرید

جام جم آنلاین: پژوهشگران دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی موفق به طراحی و ساخت نخستین خودرو هیبرید باتری - پیل سوختی ایران شدند. این خودرو كه با موفقیت راه‌اندازی و تست شده حاصل تلاش یك تیم دانشجویی تحت سرپرستی دكتر سید محمد تقی بطحایی، عضو هیات علمی دانشكده برق و رییس دانشگاه است.

به گزارش ایسنا ، برای آگاهی از این پروژه پای صحبت مهندس مرتضی رضازاده، مسئول آزمایشگاه سیستم‌های قدرت دانشكده نشستیم كه هدایت سیستم‌های مكانیكی و الكتریكی خودرو و جاسازی موتورهای الكتریكی و باتری روی چرخ‌های جلو خودرو را برعهده داشته است.

به گفته وی در طراحی این خودرو از شاسی و بدنه یك پراید هاش‌بك استفاده شده كه موتور بنزینی آن كاملا حذف و به جای آن، موتور الكتریكی پیل سوختی و چند باتری قرار داده شده است. نیروی محركه اصلی خودرو از باتری‌ها تامین شده و از پیل سوختی برای شارژ باتری و كاركرد پیوسته خودرو استفاده می‌شود.

مهندس رضازاده درباره تغییرات اعمال شده در قسمت‌های مكانیكی خودرو پراید به ایسنا گفت: از جمله این تغییرات، برداشتن موتور احتراق و تعبیه دو موتور الكتریكی در محفظه جلو خودرو و برقراری ارتباط چرخ‌ها با موتور الكتریكی از طریق گیربكس طراحی شده توسط متخصصان دانشكده مكانیك است. همچنین در طراحی مكانیكی، فضای مورد نیاز برای باتری و سیم‌كشی‌های لازم در نظر گرفته شده است.

وی با بیان این‌كه تمام مراحل تغییر شاسی خودرو توسط یكی از مهندسان در دانشكده مكانیك دانشگاه انجام شده است خاطرنشان كرد: به دلیل پایین بودن توان پیل سوختی خریداری شده، وزن پراید كاهش داده شده به طوری كه وزن كنونی خودرو هیبریدی با یك سرنشین - بدون بار - حدود 700 كیلوگرم است.

مسوول آزمایشگاه سیستم‌های قدرت دانشكده برق دانشگاه خواجه نصیر درباره مشخصات فنی خودرو هیبریدی غزال گفت: سیستم پیل سوختی خودرو كه از خارج كشور تهیه شده از نوع هوا - خنك و دارای فن خنك‌كننده، برد كنترلی مرطوب‌كننده، رگولاتور، فشارشكن و فیلتر تصفیه كننده هوای ورودی است و برای اتصال كپسول هیدروژن به پیل سوختی از یك مانومتر استفاده شده است.

وی سرعت این خودرو را حدود 50 كیلومتر در ساعت عنوان و خاطرنشان كرد كه با تقویت موتور و گیربكس می‌توان این سرعت را افزایش داد.

به گفته مهندس رضازاده، بیشینه جریان پیل‌سوختی تعبیه شده تحت ولتاژ 26 ولت 46 آمپر است. چهار باتری خریداری شده برای این خودرو هم دارای جریان 100 آمپر و ولتاژ 12 ولت می‌باشند و وزن هركدام 23 كیلوگرم است. از آن جا كه مجموع ولتاژ باتری‌ها 48 ولت است از یك كانورتور برای رساندن ولتاژ پیل‌سوختی به 48 ولت استفاده شده است.

مصرف هیدروژن این سیستم در حالت بار كامل در فشار یك اتمسفر 18 و نیم لیتر و خروجی آن 870 میلی‌لیتر در دقیقه است.

وی با بیان این‌كه سوخت مصرفی پیل سوختی گاز هیدروژن با خلوص بسیار بالا است، اظهار كرد: می‌توان در ادامه تحقیقات با تعبیه یك رفورمر قوی، هیدروژن مورد نیاز پیل را از گاز شهری تامین كرد.

مسئول آزمایشگاه سیستم‌های قدرت دانشكده برق دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی خاطرنشان كرد: توان هركدام از موتورهای الكتریكی به كار رفته 1/1 كیلووات است كه با 50 درصد توان اسمی كار می‌كنند ولی می‌توان از تمام توان موتورها استفاده كرد.

وی تصریح كرد: پیل سوختی و كپسول هیدروژن در عقب خودرو جاسازی شده و باتری‌ها و موتورهای الكتریكی در زیر كاپوت جلو قرار دارند.

مهندس رضازاده خاطرنشان كرد: به دلیل پیوسته بودن توان الكتریكی، این خودرو همانند سایر خودروهای برقی نیازی به دنده ندارد. این خودرو آلایندگی صوتی هم ندارد و در حالت بار كامل سر و صدای آن در حد روشن بودن یك رایانه است.

وی تصریح كرد: زمان راه‌اندازی پیل سوختی خودرو از حالت خاموش در حدود 15 ثانیه است ولی چون طول عمر پیل سوختی خریداری شده در حدود 1500 ساعت است و تعداد دفعات روشن و خاموش كردن آن نباید از 500 بار تجاوز كند استراتژی كنترلی پیاده‌سازی شده در این خودرو به صورتی است كه در بعضی از مواقع پیل سوختی خاموش بوده و در بعضی حالات پیل سوختی در حالت آماده به كار قرار می‌گیرد. در وضعیت آماده به كار، باری به پیل سوختی اعمال نمی‌شود و مصرف سوخت آن بسیار كم است.

مهندس رضازاده، تخمین حالت شارژ باتری، پیاده‌سازی مكانیكی، انتخاب موتور، تنظیم دور چرخ و دور موتور الكتریكی،‌ نوع جعبه ‌دنده و چرخ‌دنده، نحوه تامین توان مورد نیاز خودرو توسط پیل سوختی و مصالحه بین حداكثر سرعت، قدرت و وزن خودرو را از مهمترین مسایل اجرای این پروژه عنوان كرد و به ایسنا گفت: هدف این طرح بیشتر انجام یك كار تحقیقاتی دانشجویی برای نمایش عملی بودن ساخت چنین خودرویی در داخل كشور بوده است. درواقع طراحی این خودرو هیبرید با هدف مدیریت انرژی صورت گرفته است.

به گالری تصاویر خودروهای هیبرید خوش آمدید
  • آخرین صفحات

آمار سایت

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل صفحات :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :