تبلیغات
خودروی هیبرید - سؤالات متداول ( طراحی صنعـتی ) مسابقات خودرو برقی ( هیبرید ) - بخش اول

خودروی هیبرید

طراحی و ساخت موتورهای الكتریكی خودروهای هیبرید

1) آیا در طراحی صنعتی برای ارائه طرح می ­توان از نرم افزار maya استفاده کرد؟

بله.

 

2) طبق صفحه 35 دفترچه، تغییرات در سطح 1 ماکزیمم 50 امتیاز را برای تیم در بر خواهد داشت و برای گرفتن همه امتیازات باید تغییرات سطح 2 را اعمال کرد. در صورتی که در جلسه توجیهی گفته شد تغییرات هر دو سطح امتیاز یكسانی دارد. لطفا در این مورد به طور شفاف توضیح دهید.

هر تیم باید دست كم تغییرات سطح 1 را برای حضور در مسابقه رعایت نماید. یا اگر خودرو را از صفر می‌سازد،‌ تفاوت ظاهری با خودروهای موجود در بازار بیش از تغییرات سطح 1 باشد. این موارد الزامی هستند.

اما در بحث امتیاز،‌ تیمی كه تغییرات سطح 2 را كاملا انجام داده است،‌ می‌تواند تا سقف 100 درصد، امتیاز بگیرد. اما تیمی كه تنها به تغییرات الزامی یعنی سطح 1 بسنده كرده است،‌ حداكثر 50 درصد امتیاز را خواهد گرفت.

توجه داشته باشید كه در ارزیابی،‌ كیفیت كار خیلی مهم است،‌ یعنی تیمی ممكن است با تغییرات سطح 1 و با كیفیت خوب،‌ 50 درصد امتیازات را بگیرد. اما در سوی دیگر،‌ تیمی با تغییرات سطح 2 و كیفیت پایین،‌ تنها 30 درصد امتیازات را بگیرد.

 

3) در دفترچه مسابقات در قسمت طراحی مفهومی مقدار صفحات مجاز برای طراحی صنعتی گفته نشده است؟ (آیا فقط باید با نقشه ­های دو بعدی بدنه را بیان کنیم؟)

تعداد نماها و نقشه‌ها در اختیار خود تیم است. اما باید به حدی نقشه ارایه شود كه امكان ارزیابی دقیق طرح موجود باشد.

 

4) برای طراحی مفهومی در بخش طراحی صنعتی ارائه طرح ­های دستی کافی است یا باید تصاویر 3D هم ارائه شود؟

در این بخش اگر با هر روشی كار انجام می‌شود، باید به صورت كاغذی كار ارایه شود و ارایه به صورت تصاویر سه بعدی نخواهد بود. اما این كه روش كار چگونه است، در اختیار خود تیم خواهد بود.

 

5) انتخاب نوع خودرو تأثیری در امتیاز دارد؟ (همان‌طور که می ­دانید خودروهای داخلی به لحاظ زیبایی و استاندارد بدنه با هم متفاوتند)

در امتیاز طراحی صنعتی،‌ مواردی كه كار خود تیم است، ارزیابی خواهد شد. به این معنی كه خودروی پایه به صورت مستقیم،‌ تاثیری در امتیاز ندارد.

 

6) امکانش هست که ما بخواهیم چراغ جلو را عوض کنیم و قالب داخلی آن را تغییر دهیم؟( مثلا مربع را به دایره تغییر دهیم)

بله.

 

7) با توجه به توضیحات شما راجع به حفظ شخصیت ماشین برداشت بنده این بود که تغییرات مدنظر شما چیزی در حد tune کردن خودروها است که توسط بعضی از مراکز اسپرت خودرو انجام می‌شود. آیا برداشت این جانب درست است؟

تیونینگ یك مساله سلیقه‌ای است. اما تغییرات سطح 1 و سطح 2 كه مورد انتظار است،‌ تغییراتی هستند كه بیش از تیونینگ در خودرو تغییر ایجاد می‌كنند. مثلا تغییر شكل در صندوق عقب كاری است كه در حد تیونینگ نیست و یك Major Facelift تلقی می‌گردد.

 

8) می­توان پلتفرم آماده استفاده کرد و آن را تغییرات اساسی داد، به منظور ساخت بدنه به طور کامل (نه تغییرات در سطوح 1 و 2)؟

بله. اما سقف امتیاز همان سقف امتیازی تغییرات كامل سطح 2 خواهد بود.

 

9) امتیازات انتخاب تغییرات سطح 1 و تغییرات سطح 2 و طراحی کامل چیست؟ لطفا کاملاً توضیح دهید.

هر تیم باید تغییرات سطح 1 را حتما اعمال نماید. اما انتخاب تغییرات سطح 2 در اختیار تیم است. یعنی تیم ممكن است صرفا درِ موتور را تغییر دهد كه با توجه به وزن امتیازی آن بخش و ملاك‌های ارزیابی جدول 2.4 امتیاز دریافت خواهد كرد.

به طور مثال اگر تیمی درِ موتور را تغییر دهد و طبق جدول 2.4 از این تغییر از كل 235 امتیاز بخش اول جدول 2.4،‌ 180 امتیاز كسب نماید،‌ این 180 امتیاز در 13 درصد وزنی درِ موتور ضرب خواهد شد و 4/23 امتیاز از این تغییر دریافت خواهد نمود. امتیاز در بخش‌های دیگر جدول 3.4 نیز همین‌گونه محاسبه خواهند شد و در نهایت مجموع این امتیازات،‌ امتیازات بخش خارجی تیم را مشخص خواهد نمود.

 

10) آیا در sketch یا طراحی 2 بعدی باید جانمایی اجزای داخلی خودرو مثل صندلی­ ها بیاید؟ آیا باید در طراحی 2 بعدی نماهای شاسی ارائه گردد؟

خیر.

 

11) اگر از خودروی داخلی مثل پراید بدون تغییرات استفاده شود آیا نیاز به ساخت مدل فیزیکی آن می‌باشد؟ در صورت عدم نیاز آیا امتیازی کم می­ شود یا نه؟

استفاده از خودروی آماده بدون تغییر مجاز نیست و باید حتما تغییرات سطح 1 روی خودرو اعمال گردد. اما در هر حال باید مدل فیزیكی آن ساخته شود حتی اگر تغییرات اندك باشد.

 

12) دو حالت کلی برای ساخت بدنه معرفی کرده­ اید؛ ساخت کامل بدنه توسط اعضای تیم و تغییر بدنه یک خودروی داخلی در حد major facelift؛  کدام یک امتیاز بیشتری دارد؟ ساخت کامل بدنه یا تغییر بدنه یک خودروی داخلی؟

تفاوت سقف امتیاز بین خودرویی كه از صفر طراحی و ساخته می‌شود و خودرویی كه به صورت كامل تغییرات سطح 2 را اعمال می‌كند، ‌وجود ندارد.

 

13) آیا در بخش طراحی صنعتی می ­توان غیر از نرم‌افزارهای گفته شده با توجه به رایج نبودنشان از  نرم‌افزار دیگر مثل catia بهره برد؟ نرم افزارهای مطرح شده را معرفی کنید.

می‌توانید از هر نرم‌افزاری استفاده نمایید. اما مستنداتی كه ارایه می‌دهید باید قابل باز شدن در نرم‌افزارهای خاص طراحی صنعتی مثل Rhino باشد. البته توجه داشته باشید كه بهتر است كار خود را با استفاده از یك نرم‌افزار حرفه‌ای مثل راینو انجام دهید.

 

14) اگر فقط قسمت ­هایی که در سطح 2 آمده از کامپوزیت باشد اشکالی دارد؟ و آیا استانداردهای ایمنی مورد نظر شما را پاس می­ کند؟

خیر ایرادی ندارد. اما در مورد ایمنی بدون دیدن كار نهایی نمی‌توان نظر داد. بهتر است در این مورد،‌ سطوح زیرین پوسته را با فلز و با استحكام مناسب بسازید كه ایمنی مناسب را داشته باشید و برای ایجاد ظاهر دلخواه هم از پوسته كامپوزیتی استفاده نمایید.

 

15) در sketch  فقط نماهای بدنه است و یا بیشتر؟ به چه ترتیبی ارائه دهیم؟

بله تنها نماهای بدنه است. اختیار با خود تیم است. اما باید در قالب گفته شده در دفترچه قوانین (مواد 103 تا 109) باشد.

 

16) از چه نوع ماکت استفاده کنیم؟

تیم در انتخاب نوع ماكت آزاد است.

 

17) در چه مرحله یا زمانی باید دفترچه طراحی دقیق 33 صفحه ای تحویل داده شود؟

هم‌زمان با تحویل دفترچه طراحی اجزا بخش فنی.

 

18) لطفا در مورد طراحی صنعتی و طراحی دقیق و مدل فیزیکی کمی توضیح دهید.

ابتدا در مرحله اول چند طراحی ساده ارایه می‌كنید كه طراحی مفهومی است. این كار برای ارایه ایده شماست. در مرحله دوم باید دفترچه طراحی دقیق ارایه كنید كه مشخصات آن در دفترچه قوانین ذكر شده است. با در نظر گرفتن نظرات اساتید در جلسه ارایه طراحی دقیق،‌ باید یك مدل فیزیكی در مدت 2 ماه بسازید و ارایه نمایید. تا مرحله ساخت مدل فیزیكی مجاز به تغییرات در طرح هستید. اما پس از تحویل مدل فیزیكی باید خودروی نهایی مطابق این مدل فیزیكی باشد.

به گالری تصاویر خودروهای هیبرید خوش آمدید
  • آخرین صفحات

آمار سایت

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل صفحات :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :