تبلیغات
خودروی هیبرید - سؤالات مطرح شده در جلسه توجیهی مسابقات خودرو برقی ( هیبرید ) – قسمت چهارم

خودروی هیبرید

طراحی و ساخت موتورهای الكتریكی خودروهای هیبرید

111) بحث استاندارد و ایمنی در صفحه 40 که مطابق با استاندارد 10456 ملی ایران است آیا هر پارامتر مثل نبود ترمز ABS و ایربگ باعث خروج تیم از گردونه مسابقه می ­شود؟

نبود ABS و ایربگ مواردی است كه در استاندارد ذكر نشده است و اجباری هم نیست و امتیاز مثبت برای تیم دارد.

 

112) آیا خودرو باید حتما دارای فلایویل باشد؟ درباره وجود فلایول توضیح دهید.

خیر. اجباری به وجود فلایویل نیست. اما معمولا موتورهای چهارسیلندر همگی فلایویل دارند.

 

113) آیا در پلتفرم اصلی بدنه می­ توانیم  roll cage استفاده کنیم؟ و برای زیبایی هر چه بیشتر روی آنها را بپوشانیم؟ (در داخل اتاق)

بله می‌توانید در داخل بدنه آن را كار كنید. اما باید به گونه‌ای باشد كه امكان باز كردن همه آن و بازرسی آن وجود داشته باشد. با توجه به مشكل بودن این امر،‌ بهتر است كه roll cage در معرض دید باشد.

 

114) آیا دینام روی موتور احتراقی می­ تواند در سیستم ­های برق خودرو تأثیر گذار باشد؟

بله.

 

115) چه زمانی می ­توان ترمز احیاگر را فعال نمود، زمان فشردن ترمز یا رها کردن گاز؟

به دلخواه تیم است. اما باید قوانین مربوط به ترمز و وجود یك پدال برای گاز و یك پدال برای ترمز رعایت شود.

 

116) آیا وجود ترمز احیاگر الزامی است؟

خیر.

 

117) حداقل سرعت ماشین چقدر باید باشد؟

محدودیتی وجود ندارد. این آزمون به صورت رقابتی است. اما بهتر است خودرو بتواند سرعتی بیش از 70 كیلومتر در ساعت را در پایان مسیر 400 متری آزمون شتاب و ترمز داشته باشد.

 

118) در تست شیب روی، خودرو باید در چه حالتی باشد؟ (هیبرید یا برقی)

الزامی در این مورد وجود ندارد.

 

119) شاید به خاطر استفاده از میل گاردان مجبور به تغییر شاسی خودرو شده باشیم. آیا باعث کاهش امتیاز می­ گردد؟

اگر باعث كاهش ایمنی خودرو نگردد،‌ باعث كاهش امتیاز نخواهد شد.

 

120) باتری­ های ارائه شده دارای به ترتیب مجموع 130ولت و 60 ولت هستند آیا منطقی پشت سر این انتخاب وجود دارد که  یکی از باتری ها دو برابر دیگری مجموع ولتاژ دارد؟

باتری‌ها به گونه‌ای انتخاب شده‌اند كه ولتاژ بیش از 90 ولت كه مورد نیاز عمده موتورهای مورد نیاز شماست،‌ ایجاد شود. بهتر است كه موتورها به صورت سری و موازی برای تامین ولتاژ مورد نظر به كار گرفته شوند.

 

121) آیا از موتور ملی یا موتور پایه گازسوز می­ توان استفاده کرد؟ استفاده از موتورهای دو گانه؟

می‌توان از موتور ذكر شده هم استفاده كرد. اما سوختی كه به تیم داده خواهد شد، مشخص است. (طبق ماده 42)

 

122) آیا می­ توان از یک خودروی هیبریدی استفاده کرد و در قسمت های بدنه و سیستم انتقال قدرت آن تغییرات به وجود آورد؟

خیر.

 

123) سیستم ترمز باید با ژنراتور چه ارتباطی داشته باشد؟

به نظر خود تیم بستگی دارد.

 

124) ژنراتور باید چه خصوصیاتی داشته باشد؟ مثلا با برق ACکارکند یاDC؟

به نظر خود تیم بستگی دارد.

 

125) آیا باکی که از طرف شما ارائه می ­شود دارای پمپ است؟

خیر.

 

126) اینکه دیفرانسیل خودرو عقب یا جلو بوده یا اینکه موتور احتراقی متحرک جلو و برقی متحرک محور عقب بوده یا بلعکس آیا محدودیت دارد یا خیر؟

خیر.

 

127) در مورد DRIVER و سسیتم كنترل آیا آزاد به استفاده از انواع المان­ های الكترونیك قدرت و سیستم های كنترل دیجیتال (سخت افزار و نرم افزار) هستیم؟

بله.

 

128) آیا آپشن های اضافه امتیازی دارد؟

در بخش طراحی صنعتی مواردی كه امتیاز خواهد داشت ذكر شده است. در مورد آپشن‌های اضافه امتیاز ویژه‌ای در نظر گرفته نشده است.

 

129) آیا می توان بخش مستحكم كننده و بیرونی را یكی در نظر گرفت؟

خیر. باید حتما دو بخش باشد.

 

130) مرجع توربوشارژ و سوپرشارژ بودن موتورهای بنزینی چیست؟ مثلاً موتور 405 XPVJ7 در سال 1987 توربو شارژ و اینتردار با حجم 1800CC توسط پژو فرانسه ساخته و ارائه شده آیا می توان روی موتور فعلی 405 توربوشارژی مناسب شرایط آن گذاشت؟

بله در صورتی كه مستنداتی دارید كه ادعای مطرح شده را اثبات نماید،‌ استفاده از توربوشارژر یا سوپرشارژر مجاز خواهد بود.

 

131) در مرحله طراحی مفهومی طراحی فریم و شاسی با ابعاد دقیق لازم است؟

خیر. توضیح داده شده است.

 

132) گیربكس و كلاچ در محفظه و بلوك موتور قرار دارد. حذف و یا دستكاری در گیربكس و كلاچ جزو تغییر در موتور محسوب می شود؟

خیر.

 

133) آیا مجاز به استفاده از مبدل های DC (كانورتور) هستیم یا خیر؟

بله.

 

134) حداكثر تعداد مجاز برای موتورهای الكتریكی چند عدد است؟

محدودیتی ندارد.

 

135) آیا محدودیت­ هایی در افزایش ولتاژ منابع باتری وجود دارد؟( به عنوان مثال با استفاده از مدار 2 برابر كننده ولتاژ افزایشی در ولتاژ ورودی داشته باشیم)

خیر.

 

136) نحوه افزایش سرعت در دو حالت فسیلی و الكتریكی باید از یك منبع باشد. یعنی یك پدال هر دو حالت را كنترل كند یا اینكه می تواند مجزا باشند؟

باید حتما یك پدال برای افزایش سرعت داشته باشید. اما این كه كدام در مدار قرار دارد به عهده خود تیم و الگوریتمی است كه تیم برای كنترلر انتخاب كرده است.

 

137) منظور از بیشینه خطا در صفحه 46 چیست؟

توضیح آزمون انطباق طرح و اجرا كامل است. اما برای توضیح بیشتر توجه داشته باشید كه مثلا اگر خودروی شما 820 كیلوگرم باشد و در طراحی ادعا كرده‌اید كه 900 كیلوگرم خواهد بود، به این معنی است كه در ساخت 80 كیلوگرم خطا داشته‌اید. این مقدار خطا برای شما ملاك محاسبه انطباق طرح و اجرا خواهد بود. حال اگر خطا از حدی كمتر باشد كه همه امتیاز آن قسمت را كسب می‌كنید. اگر خطا از حدی بیشتر باشد (بیشینه خطا) امتیازی در آن قسمت كسب نخواهید كرد. اگر مقدار خطا بین مقدار مجاز و بیشینه خطا باشد، به صورت خطی، امتیاز شما محاسبه خواهد شد.

 

138) فلسفه وجودی خودروی هیبرید هوشمند شدن كاربرد همزمان دو موتور (الكتریكی و بنزینی) می باشد ولی شما عنوان كردید كه می توان 20 كیلو متر را با برق و 50 كیلومتر را با موتور بنزینی طی كند كه این بحث خلاف مسئله طرح هیبرید می باشد. لطفا در این باره توضیح دهید؟

اصلا قرار نیست كه شما حتما 20 كیلومتر اول را با برق و بقیه را به صورت هیبریدی بروید. شما مجازید كه با هر روشی كه خواستید مسیر را طی نمایید. اما فرض این است كه از كل 70 كیلومتر هدف، 20 كیلومتر با برق طی شده است. این 20 كیلومتر می‌تواند در ابتدا،‌ انتها، یا به صورت تكه تكه در میان مسیر پیموده شده باشد. یا این كه اصلا از حالت تمام برقی استفاده نكنید. انتخاب رژیم كاری منابع قوای محركه كاملا به عهده شماست.

 

139) فرض کنید یک تغییراتی را روی کاغذ روی خودروی پایه (بدنه خودرو) اعمال کنیم روش ساخت آن چگونه است؟ آیا روش ساخت آن با روش ساخت طراحی کامل بدنه یکسان است یا ساده ­تر؟ توضیح دهید.

روش ساخت آزاد است و به انتخاب خود تیم و طبعا استفاده از یك بدنه پایه و تغییر آن ساده‌تر از ساخت یك بدنه كامل است. به علاه این كه یك بدنه دقیقا مانند بدنه یك خودروی موجود از ابتدا بسازید هم كار بسیار مشكلی است و هم این كه به دلیل تشابه كامل به آن خودرو، اجازه حضور در مسابقه را نخواهید داشت.

به گالری تصاویر خودروهای هیبرید خوش آمدید
  • آخرین صفحات

آمار سایت

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل صفحات :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :