تبلیغات
خودروی هیبرید - سؤالات مطرح شده در جلسه توجیهی مسابقات خودرو برقی ( هیبرید ) – قسمت دوم

خودروی هیبرید

طراحی و ساخت موتورهای الكتریكی خودروهای هیبرید

41) پلتفرم خودرو در کلاس استاندارد مسابقات است یا کلاس آزاد؟

كلاس آزاد. اما یك خودروی شهری مد نظر است و طبیعی است كه یك خودروی Offroad مد نظر نیست.

42) آیا استفاده از ترمز ABS و ایربگ اجباری است؟

خیر. امتیاز مثبت دارد.

 

43) در مشخصات خودروی هدف صرفا به برد خودرو (2 لیتر بنزین و شارژ و برد حدود km70 ) اشاره شده است اما اشاره ای به نوع سیکل (شهری- جاده ­ای-ترکیبی-پیچ­ ها-شیب جاده) نشده است لطفا در رابطه با این موضوع بیشتر بحث نمایید؟

در مشخصات آزمون‌ها گفته شده است كه سیكل مشابه سیكل شهری است. در واقع برد در سیكلی مشابه سیكل شهری سنجش خواهد شد.

 

44) معیار سنجش به طور واضح تر بحث شود. مثلاً بدنه یک خودروی گران قیمت که با هزینه کمتری تعمیر و نگهداری شده و به کیفیت مناسبی رسیده در مورد قیمت آن چطور قضاوت می‌شود؟ (مثلا اتاق زانتیا تقریبا 6 میلیون است اگر بتوان با هزینه­ 5/2 میلیون آزاد تهیه کرد مبنای قیمت گذاری چیست؟)

مبنای ارزیابی هزینه،‌ هزینه اجزای نو و در حالت تولیدی با تیراژ گفته شده است. در این مورد هزینه خودرویی كه به صورت خاص، با تخفیف و ... تهیه شده است ملاك نیست و هزینه تولید آن با شرایط گفته شده مبنا خواهد بود.

 

45) باتری ­ها به صورت pack و بسته بندی هستند یا به صورت جدا جدا؟ آیا نحوه بستن آنها به هم مهم است؟

به صورت بسته‌بندی به تیم داده خواهد شد و بسته‌بندی نباید باز شود.

 

46) استارت خودرو می­ تواند هم با موتور درون سوز و هم الکتریکی باشد؟

بله.

 

47) آیا برای استارت موتور بنزینی از باتری­ های لیتیوم استفاده می­ شود؟ در این صورت مقدار انرژی صرف شده برای استارت از توان مفید خودرو که برای پیمایش مسیر کم می­ شود، آیا این عادلانه است؟

بله. باید از باتری‌های داده شده استفاده شود. با توجه به یكسان بودن شرایط برای همه تیم‌ها،‌ مشكلی وجود نخواهد داشت.

 

48) لطفا راجع به مسیر مسابقه در تست برد توضیح بیشتری بدهید. میزان توقف ­ها چقدر است؟ آیا برای سرعت در این مسیر محدودیتی وجود دارد؟

در این مورد نمودارهای سرعت-زمان برای ارزیابی سیكل ارایه خواهد شد.

 

49) در مورد استفاده از خازن معیار محاسبه انرژی kj200 چیست؟ (ولتاژ شکست خازن­ ها یا ولتاژی که خازن ها را شارژ می­ کنیم)

ولتاژ شكست معیار است.

 

50) چرا نباید مدار ولتاژ بالای خودرو را به شاسی زمین کرد؟ می ­توان سیم منفی را زمین کنیم؟

به دلایل ایمنی نباید ولتاژ بالا به بدنه زمین شود.

 

51) فیوز اصلی خودرو کجا قرار دارد که بخواهد در دسترس داوران باشد؟ (بیش از یک فیوز مورد نیاز است)

نیازی به این كه در دسترس داوران باشد نیست. اما باید به گونه‌ای باشد كه بتوان صحت عملكرد آن را بنا به درخواست داوران بررسی نمود.

 

52) در آیتم امتیاز هزینه، اگر بدنه آماده استفاده شده باشد امتیاز آن چگونه محاسبه می­ شود؟

هزینه بدنه آماده با قیمت گرفتن از بازار انجام خواهد شد. در شرایطی كه این امكان وجود ندارد،‌ كارشناسان ارزیابی هزینه این كار را انجام خواهند داد.

 

53) اگر از موتور و ECU  آماده استفاده شود، در مرحله طراحی مفهومی چه اطلاعاتی از آنها باید آورده شود؟ (همچنین در مورد بخش های دیگر مانند ترمز، فرمان، تعلیق و...)

اگر از یك مدول آماده استفاده شود، كافی است مناسب بودن انتخاب برای طرح توجیه شود. اما اگر به فرض یك ECU طراحی شده باشد،‌ طبیعی است كه باید توضیح كافی برای توجیه امكان‌پذیری طرح ارایه گردد.

 

54) منظور از حجم cc1800  موتور چیست؟آیا منظور حجم بلوک است؟

منظور حجم جابجایی سیلندرهای خودرو است.

 

55) وزن حفاظ ایمنی داخلی (roll cage) چقدر است؟

بسته به طراحی تیم متغیر است.

 

56) در ماده 56 گفته شده باید ترمز مکانیکی حتماً در 50 درصد انتهایی ترمز به کار بیافتد. اما ممکن است ما بتوانیم همه­ ترمز را به صورت الکتریکی بگیریم و نیازی به ترمز مکانیکی نباشد!(اگر اثبات بکنیم که ایمن است)

طبق قانون مسابقه باید حتما ترمز مكانیكی در 50 درصد انتهایی،‌ فعال شود.

 

57) وزن باتری­ ها نسبت به باتری­ های خودروی معمول خیلی کم نیست؟

وزن باتری اهمیت ساخت خودرو ندارد. البته اگر وزن باتری خیلی زیاد باشد مشكل ایجاد می‌شود ولی وزن كم مشكلی ایجاد نخواهد كرد. در مورد باتری انرژی انباشت شده در آن اهمیت دارد كه انرژی باتری‌های ذكر شده برای كار كافی است.

 

58) سیستم­ های کمکی و ابتکاری آیا محدودیتی دارند؟

اگر قوانین مسابقه رعایت شوند،‌ خیر.

 

59) آیا سیستم ­های ابتکاری امتیاز مثبت دارد؟

بله. در فاز طراحی امتیاز مثبت خواهد داشت.

 

60) منظور از جانمایی چیست؟

مشخص نمودن محل اجزای داخلی و نحوه ارتباط آن‌ها با هم.

61) آیا می­ توان در مرحله ساخت یا طراحی اجزاء تغییرات کوچکی در طرح داد؟

بله. معیار انطباق طرح و اجرا، آزمونی است كه به این منظور طراحی شده است. به جز موارد گفته شده در این آزمون، در موارد دیگری‌ انطباق طرح و اجرای شما ارزیابی و بررسی نخواهد شد. اما طبیعی است كه انطباق بیشتر به معنی این است كه زمانی كه صرف طراحی كرده‌اید به هدر نرفته است.

 

62) در صفحه 10 گفته شد با 2 لیتر بنزین km50 اما در صفحه 39 در آزمون عملکرد هیبریدی گفته شد km70 امتیاز کامل را می­ گیرد. توضیح دهید.

در آزمون برد تمام برقی با باتری داده شده برد 20 كیلومتر مد نظر است. در آزمون برد هیبرید تیم اجازه شارژ كامل باتری‌ها را دارد. در نتیجه فرض این است كه 20 كیلومتر از مسیر را به صورت تمام برقی خواهد پیمود و 50 كیلومتر باقی‌مانده را با 2 لیتر بنزین طی می‌كند.

 

63) در قوانین گفتید که قسمت برق خودرو باید ضد آب باشد. لطفا مفهوم دقیق ضد آب بودن را توضیح دهید.

در آزمون مسیر دشوار باید در مسیر پاشش آب،‌ خودرو توقف داشته باشد. طبیعی است كه خودرو باید برای این آزمون آماده باشد.

 

64) آیا می ­توانیم تمام قطعات شاسی و بدنه را خودمان طراحی کنیم و بسازیم. (حتی درب­ ها و شاسی و رویه بدنه)؟

بله.

 

65) در صورت افزایش سطح ولتاژ با مدارات الکتریکی، افزایش سطح ولتاژ مجاز است؟ و محدودیت چقدر است؟

اگر از چیزی به جز انرژی داده شده استفاده نشود، مجاز است. در این مورد باید قوانین ایزولاسیون رعایت شود.

 

66) در سیستم افزایش سرعت یا به اصطلاح گاز دادن در حالت الکتریکی و سوخت فسیلی از یک پدال گاز باید استفاده شود؟

بله.

 

67) در تست "برد هیبرید" آیا باتری­ ها از ابتدا خالی است؟

خیر. تیم اجازه دارد كه باتری‌ها را شارژ نماید.

 

68) دو تست برد هیبرید و برد تمام برقی به صورت متوالی و پشت سر هم انجام می ­شود؟

اگر هم به صورت متوالی باشد، زمان شارژ برای تیم‌ها در نظر گرفته خواهد شد.

 

69) آیا می­ توان برای ترمز الکتریکی به جای پدال از یک کلید جداگانه استفاده کرد؟

خیر.

 

70) با توجه به اینکه موتورهای درون سوز در حجم های بیشتر از cc1300 موجود به دلیل تکنولوژی نه چندان پیشرفته مصرف سوخت مطلوبی ندارد استفاده از 2 لیتر بنزین برای مسافت مسابقه کم نیست؟

خیر. به هر حال شرایط برای همه تیم‌ها یكسان است و هدف، رسیدن به كارایی بهتر است. در این مورد طراحی بهتر و ساخت مناسب منجر به نتایج قابل قبول خواهد شد.

 

71) آیا استاندارد خاصی برای دیفرانسیل، گیربکس و... وجود دارد؟ آیا می ­توان از مواردی که تا به حال استفاده نشده یا ترکیبی است استفاده کرد؟

استاندارد خاصی در نظر نیست. استفاده از موارد گفته شده به شرط وجود ایمنی مجاز است.

 

72) راجع به سیستم ترمز و گزینش آن توضیح بیشتری دهید.

كافی است نشان داده شود كه خودرو با وزنی كه به آن خواهد رسید آیا با سیستم ترمز در نظر گرفته شده به صورت ایمن متوقف خواهد شد یا خیر. در این مورد مثلا اگر وزن خودرو افزایش زیادی داشته باشد،‌ لازم است كه از ترمزی متناسب استفاده شود.

 

73) در دفترچه ذکر شده است سیستم تعلیق و فرمان و نیز سیستم ترمز مکانیکی باید متعلق به یک خودروی ساخت داخل باشد، در حالی که این اجزاء جزء اصلی خودرو می­ باشد. این بخش­ ها را نمی­توان از یک خودروی خارجی استفاده کرد؟

منظور از تبصره 2 ماده 54 این است كه استفاده از سیستم‌های ترمز خودروهایی كه صحت عمل‌كرد آن‌ها به تایید رسیده است مجاز است. طبعا اگر از سیستم ترمز یك خودروی خارجی استفاده شود و احراز شود كه این كار ایمنی كامل دارد،‌ خودرو اجازه حضور در مسابقه را خواهد داشت.

 

74) در مرحله طراحی مفهومی باید نوع خودروی انتخابی مشخص شود؟ در مرحله طراحی اجزا چطور؟

بله. طبعا اگر طراحی صورت می‌گیرد و قرار است از یك خودروی موجود استفاده شود،‌ باید این كار صورت گیرد.

 

75) آیا موتور بنزینی باید شفت­ ها را به حرکت درآورد یا می­ توان فقط از توان الکتریکی تولید شده توسط آن استفاده نمود؟

این موارد به عهده طراحان تیم است. در مورد چیدمان اجزای قوای محركه، تیم كاملا آزاد است.

 

76) بخش موتور احتراق داخلی و سیستم­ های وابسته یعنی چه؟ آیا منظور این است که موتور احتراقی چیست و چگونه کار می­ کند یا اینکه چگونه آنها را بهینه سازی کنیم؟

در این بخش باید توضیح دهید كه به چه دلیل از چه موتوری استفاده كرده‌اید و این كه نشان دهید كه آیا موتور انتخاب‌شده قابلیت مورد نظر را دارد یا خیر.

 

77) منظور از طراحی درایو، طراحی بلوک دیاگرام است یا...؟

بله. طراحی به صورت بلوك دیاگرام مد نظر است.

 

78) واحد کنترل هیبرید را توضیح دهید.

در هر خودروی هیبرید واحدی وجود دارد كه مدیریت نحوه تولید و مصرف انرژی توسط هر بخش قوای محركه را مدیریت می‌كند. به این بخش واحد كنترل هیبرید یا HCU گفته می‌شود.

 

79) به چه تعداد مجاز به استفاده از ژنراتور هستیم؟

محدودیتی در این بخش وجود ندارد.

 

80) درباره­ی IP34 و IP13 توضیح دهید.

استاندارد IP استانداردی برای سطوح مختلف عایق‌بندی است. اطلاعات بیشتر در استانداردها و سایت‌های اینترنتی موجود است.

به گالری تصاویر خودروهای هیبرید خوش آمدید
  • آخرین صفحات

آمار سایت

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل صفحات :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :