تبلیغات
خودروی هیبرید - سؤالات مطرح شده در جلسه توجیهی مسابقات خودرو برقی ( هیبرید ) - قسمت اول

خودروی هیبرید

طراحی و ساخت موتورهای الكتریكی خودروهای هیبرید

1) همان‌طور که می­ دانید قیمت خودروهای وارداتی در ایران قیمت واقعی تمام شده آنها نمی‌باشد. اگر تیمی قابلیت وارد‌کردن یک خودرو از خارج از کشور را داشته باشد (بدون پرداخت گمرکی، قاچاقی) می­ تواند از آن استفاده کند؟

باید هزینه تولید در ایران مد نظر باشد. یعنی حتی اگر خودرویی در بیرون از كشور 10 میلیون تومان فروخته می‌شود اما تولید 10 هزار دستگاه از آن خودرو در كشور 13 میلیون تومان هزینه خواهد داشت،‌ 13 میلیون تومان ملاك محاسبه خواهد بود.

2) طراحی خودرو باید یک خودروی شهری باشد یا قابلیت در جاده ­های خاکی و خارج از شهر را نیز داشته باشد؟

در طراحی،‌ یك خودروی شهری مد نظر است. اما اگر تیمی این قابلیت را در خودرو ایجاد نماید كه هم در شهر و هم در بیرون از شهر كارایی مناسبی داشته باشد، ایرادی نخواهد داشت.

3) آیا استفاده از خودروهای وارداتی مجاز می­ باشد؟

بله مجاز است.

4) آیا فضای داخلی خودرو مورد قضاوت داوران قرار می ­گیرد؟

بله.

5) طراحی مفهومی و  concept  به صورت مجزا باید ارائه شود؟ (دو دفترچه جدا باشد؟)

بله.

6) آیا پاس نمودن استانداردهای ملی یا ECE با توجه به تغییرات اجباری می­ باشد؟

استانداردی كه باید حتما رعایت شود،‌ استاندارد IP برای ایزولاسیون و استاندارد ملی 10456 برای بخش تجهیزات داخلی است. بقیه مواردی كه در بخش آزمون ایمنی ذكر شده است،‌ امتیاز مثبت برای تیم خواهد داشت.

7) اگر امکان دارد جزئیات الکتروموتور مورد استفاده را توضیح دهید.(گشتاور، وزن، ولتاژ تغذیه، دور و ...)

این مورد باید توسط خود تیم و در انجام روند طراحی معلوم گردد.

8) در مورد عدم کپی‌برداری توضیح بیشتری بدهید.(از دید کلی یا جزئی)

استفاده از ایده دیگران به شرط ذكر مرجع آزاد است. در مورد تیم‌های شركت‌كننده به جز ذكر مرجع،‌ باید اجازه تیم نیز كسب گردد. در مورد بخش انتقال قدرت با توجه به اهمیت موضوع،‌ استفاده از مدول‌های انتقال قدرت خودروهای هیبریدی موجود در دنیا نیز غیر مجاز است. به طور مثال استفاده از گیربكس هیبریدی یك خودروی هیبریدی موجود در بازار غیر مجاز است.

9) نحوه چینش باتری ­ها مهم می­ باشد؟(سری یا موازی)

نه. این مورد به اختیار تیم است. اما نباید باتری‌ها از بسته‌بندی داده شده،‌ باز شده باشند.

10) آیا سقفی برای توان موتور الکتریکی مورد استفاده وجود دارد؟

خیر.

11) اگر اتاق فایبرگلاس باشد اشکالی دارد؟

به شرط تامین ایمنی ایرادی ندارد.

12) مشخص نشده آیا ماشین باید دارای سیم شارژ باشد؟ یعنی خودرو از نوع plug-in Hybrid  باشد؟

در صفحه 10 دفترچه قوانین ذكر شده است كه خودرو باید بتواند با استفاده از برق شهر شارژ شود كه به معنی Plug in Hybrid  بودن خودرو است. سیم شارژ هم باید روی خودرو باشد.

13) از چه نوع گیربکسی استفاده کنیم؟

این مورد را خود تیم باید در روند طراحی تعیین نماید.

14) در صفحه 13 ماده 47 منظور از حفاظ ایمنی چیست؟(در خودروهای معمولی عمومی مثال بزنید)

حفاظ ایمنی لوله‌ای بدون درز با مشخصات گفته شده در دفترچه قوانین (ماده 47) است كه برای تامین ایمنی بیشتر خودرو در مسابقه در آن قرار گرفته می‌شود و در صورت واژگونی خودرو،‌ مانع از آسیب جدی به سرنشینان خودرو شود. این مورد در خیلی از خودروهای معمولی عمومی وجود ندارد.

15) لطفا در مورد هزینه کمتر از 20 میلیون تومان که به عنوان سقف هزینه در نظر گرفته شده است توضیح دهید؟

در این مورد هزینه تولید مد نظر است و نه هزینه فروش. به علاوه توجه داشته باشید كه هزینه تولید برای یك نمونه در نظر نیست و تولید 10 هزار دستگاه در سال ملاك محاسبه خواهد بود. همچنین اگر هزینه از 200 میلیون ریال بیشتر شود، امتیاز از تیم كسر خواهد شد و تیم از مسابقه حذف نخواهد شد.

16) هزینه باتری ­ها از هزینه 20 میلیون خودرو باید کم شود؟

بله. یعنی باید بقیه اجزای خودرو به جز باتری، ‌187 میلیون ریال باشد.

17) آیا ارائه چند طرح در مرحله طراحی مفهومی مجاز است؟

شما باید یك طرح از خودرویی كه قصد طراحی و ساخت آن را دارید ارایه نمایید. در بخش طراحی فنی می‌توانید چند طرح را مطرح كنید و بهترین آن‌ها را برگزینید اما به هر حال یك طرح نهایی را باید ارایه كنید كه مورد ارزیابی داوران قرار گیرد. طبیعی است كه اگر به صورت واضح به طرح نهایی خود اشاره نكنید،‌ امكان داوری و كسب امتیاز برای شما وجود نخواهد داشت.

18) آیا بدنه کامپوزیتی ایمنی لازم را دارد؟

اگر تقویت مناسبی داشته باشد بله.

19) اگر بخواهیم خودرو را از پایه طراحی کنیم چه جنسی باید داشته باشد تا ایمنی لازم را داشته باشد؟

انتخاب جنس به عهده تیم است. اما بهتر است زیر پوسته فلزی باشد تا استحكام بیشتری داشته باشد.

20) آیا می­ توان شیشه پخته شده را با هر سایز دلخواهی تهیه نمود؟(شرکتی معرفی کنید)

در این مورد با دبیرخانه مكاتبه نمایید.

21) محاسبات مربوط به قسمت دینامیک هوا و محاسبات سیالش درکدام قسمت از دفترچه ­ها باید ارائه شود؟

در بخش طراحی اجزا. البته محاسبات آیرودینامیك برای دفترچه ضروری نیست.

22) در مورد سامانه هیبریدی آیا مجاز به استفاده از هرکدام از سیستم ­های سری، سری- موازی و موازی هستیم؟

بله كاملا مجاز است. این مورد به عهده تیم است و در انجام طراحی مشخص خواهد شد.

23) در مرحله طراحی مفهومی، دقیقاً چه انتظاراتی از تیم ها دارید؟ رای نمونه آیا نیاز به انجام محاسبات اولیه هست یا خیر؟

محاسبات اولیه كه نشان دهد طرح امكان‌پذیر است باید ارایه شوند. اما محاسبات دقیق مربوط به طراحی اجزا است.

24) مشخصات دقیق roll cage چیست؟(از لحاظ وزن، گستره پوشش و ...)

وزن به عهده خود تیم است. اما گسترش پوشش آن باید به گونه‌ای باشد كه همه سرنشینان خودرو را در اثر واژگونی محافظت نماید.

25) دلیل انتخاب باتری ­های Li-ion با این ظرفیت محدود چیست؟

باتری‌های داده شده از جنس لیتیوم پولیمر و از بهترین باتری‌های موجود در دنیا هستند. با توجه به هزینه زیاد باتری‌ها ظرفیت زیادی داده نشده است. اما همین مقدار هم برای پیمایشی كه مد نظر است كافی است. به علاوه در خودروهای مشابه هیبریدی بین 3 تا 5 كیلووات ساعت انرژی در باتری قرار دارد كه در این مسابقه 2 كیلووات ساعت انرژی داده شد است. از این رو انرژی چندان هم كم نیست. به علاوه اگر تیمی بخواهد،‌ می‌تواند پس از مسابقه،‌ باتری‌های خودرو را اضافه نماید.

26) آیا آرایش خاصی از power train  مدنظر شما بوده؟(به طور مثال ما عملا آرایش series  را از دست می­ دهیم)

خیر. آرایش خاصی مد نظر نبوده است. آرایش سری را هم از دست نخواهید داد. چون تنها آزمونی كه بیشینه توان خودرو به كار خواهد آمد،‌ آزمون شتاب و سرعت است كه یك آزمون كوتاه است. با شارژ بودن خازن‌ها و چند ثانیه استفاده از حداكثر توان باتری‌ها،‌ می‌توانید حتی در حالت سری هم به بیشینه توان مورد نظرتان برسید.

27) در مرحله اول (طراحی مفهومی) کل خودرو باید طراحی شود (جز به جز) یا طرح کلی از خودرو کافیست؟ (طرح بدنه ، شاسی، موتور و سیستم تعلیق و...)

باید تمام خودرو طراحی شود اما به صورت مفهومی. به این معنی كه برای هر بخش خودرو،‌ امكان‌پذیری و محاسبات اولیه ذكر گردد. در كل نیز برای خوردو باید محاسبات عملكردی ذكر شود.

28) طرح، حجم و وزن باک که توسط هیئت داوران به تیم ­ها داده می­ شود چه زمانی به طور قطعی در اختیار تیم ­ها قرار می ­گیرد؟(جهت طراحی شاسی)

این مورد در ابتدای مرحله طراحی اجزا در اختیار تیم‌ها قرار خواهد گرفت.

29) آیا می­ توانیم باتری­ ها را خودمان تهیه کنیم؟(با همان مشخصاتی که در دفترچه قوانین ذکر شده است)

برای انجام تست‌های پیش از آزمون‌های اصلی بله. اما در انجام آزمون‌های اصلی باید تنها از باتری‌های داده شده توسط مسابقه استفاده شود.

30) درباره مشخصات موتور الکتریکی توضیح دهید؟

موتور الكتریكی تنها محدودیتی كه دارد این است كه باید ایمنی مناسب داشته باشد. به این معنی كه موتور مخصوص این كار باشد كه در اثر كاركردن پیوسته نسوزد یا داغ نكند كه از نظر ایمنی خطرساز شود. به جز این مورد،‌ هیچ محدودیتی در زمینه موتور الكتریكی وجود ندارد.

31) زمان دقیق تحویل دفترچه طراحی مفهومی را ذکر کنید.

18 شهریور سال 1389. البته ممكن است مانند دوره‌های قبل، یك بازه زمانی ذكر شود كه در آن امتیاز مثبت و منفی و خنثی قرار دارد. البته این بازه احتمالا در حد چند روز خواهد بود.

32) هدف از این مسابقه، هیبرید سازی یک خودروی ساخته شده است یا ساخت یک خودروی هیبرید از پایه در صورت دوم این کار بسیار پیچیده و مشکل است؟

با توجه به مشكل بودن روش دوم،‌ روش اول منطقی‌تر است و بهتر است كه همین روش به كار گرفته شود.

33) آیا در مرحله ساخت، خودروی مشخص برای هیبرید سازی داده می­ شود؟

در حال حاضر خودروی مشخصی به این منظور در نظر گرفته نشده است. اما ممكن است برای سهولت بیشتر،‌ برخی خودروسازان تعدادی خودرو برای این كار در اختیار تیم‌ها قرار دهند.

34) آیا طرحی که منجر به ساخت خودروی نهایی در مرحله ساخت می­ شود حتما باید در طراحی مفهومی عنوان شود و یا می ­تواند تکمیل شده یکی از طرح­ ها در طراحی مفهومی باشد؟

در هر مرحله،‌ شما باید یك طرح نهایی را اعلام كنید كه داوری بر اساس آن انجام شود. این كه چند طرح را ذكر كنید و نگویید كه طرح اصلی شما كدام است به این معنی است كه انتخاب انجام نداده‌اید و طبعا داور هم قادر به ارزیابی طرح شما نخواهد بود و امتیاز مناسبی را كسب نخواهید كرد. در نتیجه اكیدا توصیه می‌شود كه به صورت واضح در هر مرحله به طرح نهایی خود اشاره نمایید.

35) از هر دو نوع باتری مشخص شده باید استفاده کرد؟

یك نوع باتری در اختیار شماست. اما بسته‌بندی متفاوتی وجود دارد. در استفاده از باتری‌ها هم كاملا مختار هستید.

36) جنس درهای خودرو را می­ توان تغییر داد؟

بله. با شرایط گفته شده.

37) طراحی مفهومی تا چه حد می­ تواند ریزه کاری داشته باشد، مثلا در بخش طراحی سیستم ترمز که تعداد صفحات مجاز برای آن 5 صفحه است چه چیزهایی باید بیان شود؟

اگر از یك سیستم استفاده می‌كنید كه قبلا روی یك خودروی آماده استفاده شده است،‌ نیازی به توضیح زیادی نیست و كافی است قابلیت سیستمی كه استفاده می‌كنید نشان داده شود. یعنی نشان داده شود كه توانایی كار بر روی خودروی شما وجود دارد. در ضمن توجه داشته باشید كه نیازی نیست كه همه صفحات مجاز را استفاده نمایید. مثلا اگر از فرمان یك خودرو با شرایط مشابه استفاده می‌كنید،‌ كافی است نشان دهید كه مشكلی برای استفاده وجود ندارد و كارایی لازم وجود دارد. این كار ممكن است در یك صفحه یا كمتر نیز قابل ارایه باشد.

38) در دفترچه گفته شده که سیستم قوای محرکه نباید کپی باشد اما در جلسه توجیهی بیان کردید که می­تواند سیستم انتقال قدرت از نوع سری یا موازی باشد. لطفا در این باره توضیح دهید؟

نوع سری یا موازی ایده است. این ایده از اصول فیزیكی نتیجه شده است و استفاده از این ایده‌ها كپی نیستند. اما این كه مثلا كوپلر یك خودرو را به صورت كامل روی خودروی خود قرار دهید، كپی محسوب خواهد شد. یا این كه از نقشه‌های یك تیم دیگر برای كار استفاده نمایید، مصداق كپی خواهد بود.

39) آیا می­ توان یک خودروی داخلی را انتخاب کرد و فقط سیستم انتقال توان و بدنه آن را تغییر داد؟

بله. این كار، روش مناسبی است. اما احتمالا نیاز به تغییراتی در سیستم تعلیق خودرو و ... نیز خواهد بود زیرا تغییرات وزنی در خودرو به وجود خواهد آمد.

 

40) آیا می ­توان از چند موتور الکتریکی استفاده کرد؟

بله.

 

به گالری تصاویر خودروهای هیبرید خوش آمدید
  • آخرین صفحات

آمار سایت

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل صفحات :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :