تبلیغات
خودروی هیبرید - سؤالات متداول فنــی مسابقات خودرو برقی ( هیبرید )

خودروی هیبرید

طراحی و ساخت موتورهای الكتریكی خودروهای هیبرید

1) آیا خودرو باید حتما سقف داشته باشد؟

بله. خودرو باید حتما سقف صلب غیر قابل حرکت داشته باشد. در نتیجه حضور خودروهای بدون سقف (کروکی) غیرمجاز است.

 

2) آیا استفاده از آلومینیوم برای ساخت بدنه مجاز است؟

بله. استفاده از هر جنسی برای ساخت یا تغییر بدنه مجاز است. به این شرط که ایمنی خودرو در نهایت مورد تایید باشد.

 

3) آیا دفترچه طراحی دقیق طراحی صنعتی باید هم‌زمان با دفترچه طراحی اجزا تحویل داده شود؟

بله. زمان تحویل دفترچه طراحی دقیق در بخش طراحی صنعتی، همان زمان تحویل دفترچه طراحی اجزا در بخش طراحی فنی است.

 

4) آیا می‌توان از موتور گازوییل‌سوز در خودرو استفاده نمود؟

خیر. طبق ماده 42 دفترچه قوانین، سوخت مورد استفاده خودرو باید بنزین سوپر باشد که در اختیار تیم قرار خواهد گرفت. طبیعی است که در صورت عدم توانایی موتور برای استفاده از بنزین، خودرو قادر به حرکت نیست و امتیازات حرکتی را کسب نخواهد کرد.

 

5) آیا می‌توان از افزودنی‌های سوخت برای بهبود کارکرد موتور استفاده کرد؟

خیر. طبق ماده 42 دفترچه قوانین، استفاده از هر گونه افزودنی سوخت در انجام آزمون‌های مسابقه غیرمجاز است.

 

6) آیا باید موتور بنزینی ساخته شود؟

الزامی به ساخت موتور بنزینی نیست و با توجه به مشکل بودن این کار، انتظاری نیز از تیم‌ها برای این کار وجود ندارد. به علاوه امتیازی نیز برای ساخت موتور توسط خود تیم در نظر گرفته نشده است. از این رو بهتر است که از یک موتور بنزینی موجود در بازار استفاده شود. اما اگر تیمی موتور بنزینی را بسازد و در خودرو نصب نماید، در صورت ایمن بودن، مجاز به حضور در مسابقه خواهد بود.

 

7) آیا می‌توانیم موتور الکتریکی را خودمان بسازیم؟

ساخت موتور الکتریکی کاری تخصصی است که از حوزه کاری این دوره مسابقه بیرون است. به علاوه امتیازی نیز برای تیم‌هایی که موتور را خودشان ساخته‌اند در نظر گرفته نشده است. اما اگر تیمی موتور الکتریکی را بسازد و در خودرو نصب نماید، در صورت ایمن بودن، مجاز به حضور در مسابقه خواهد بود.

 

8) آیا استفاده از درایور آماده برای موتور الکتریکی مجاز است؟

بله.

 

9) آیا می‌توان روی هر چرخ خودرو یک موتور الکتریکی قرار داد؟

بله

 

10) آیا می‌توان از بیش از یک موتور احتراقی در خودرو استفاده کرد؟

بله. اما روشن و خاموش شدن همه موتورهای احتراقی باید با استفاده از استارت و از درون خودرو صورت گیرد.

 

11) آیا می‌توان باتری‌ها را در نقاط مختلف خودرو قرار داد؟

بله. اما باید ماده 70 درباره سیم‌کشی مدار قدرت رعایت شود.

 

12) آیا می‌توان از فضای داخل اتاق خودرو و زیر صندلی‌های آن برای قرار دادن باتری استفاده نمود؟

بله. اما باید مواد قانونی بخش سیم‌کشی و مدار قدرت رعایت شوند. در ضمن با توجه به اهمیت ایزولاسیون باتری از فضای سرنشین در بخش ایمنی و استاندارد (بخش 3.6) این مورد دارای امتیاز است.

 

13) منظور از ترمز بازیابی چیست؟

اگر به یک موتور الکتریکی گشتاور بیرونی داده شود، موتور به صورت ژنراتور کار خواهد کرد و به صورت ترمز عمل می‌کند. به این نوع ترمزگیری، ترمز بازیابی (Regenerative Breaking) گفته می‌شود.

 

14) آیا برای وزن خودرو محدودیتی وجود دارد؟

خیر. در این مورد محدودیت مستقیمی وجود ندارد اما اگر سبک کردن زیاد خودرو منجر به کاهش ایمنی آن شود، خودرو اجازه حضور در مسابقه را نخواهد داشت.

 

15) آیا برای ابعاد خودرو محدودیتی وجود دارد؟

خیر.

 

16) در قسمت ایمنی واستاندارد پس از مورد 21 مواردی ذکر شده آیا رعایت این موارد مانند ایربگ الزامیست یا تنها امتیاز مثبت تلقی می‌شود؟

در قسمت آزمون ایمنی و استاندارد، موارد ذکر شده، دارای امتیاز هستند و اجباری نیستند و موارد اجباری در بخش­ های دفترچه مشخص شده‌اند.

 

17) در دفترجه قوانین در مورد نوع هیبرید مورد استفاده توضیحی داده نشده است. آیا هر نوع سیستم هیبریدی را می‌توان پیاده نمود؟

بله.

 

18) منظور از اینكه موتور نباید دستكاری شده باشد چیست؟ آیا می‌توان شمع‌ها را تعویض نمود؟ دستكاری موتور را چگونه ارزیابی می‌كنید؟ آیا موتور را باز می‌كنید؟

موتور نباید دستکاری شده باشد. به این معنی که نباید حجم موتور، قطر آن، یا دیگر مشخصات محفظه داخل سیلندر تغییر کرده باشد. برای ارزیابی این مورد در صورتی که موتوری مشکوک به دستکاری باشد، باز خواهد شد و مشخصات آن اندازه‌گیری خواهد شد. تعویض شمع تنها در صورتی که شمع معوض دقیقا مانند شمع اصلی باشد مجاز است.

 

19) آیا تغییر ظاهر اگر باعث کاهش آیرودینامیک گردد ایراد ندارد و این‌که ضریب آیرودینامیک باید اندازه‌گیری شود؟ آیا ضریب آیرودینامیک نیز جزء محاسبات قرار می­ گیرد؟

در مسابقه آیرودینامیك خودرو سنجش نخواهد شد و امتیازی نیز به صورت مستقیم ندارد. اما اگر باعث كاهش كارایی خودرو شود،‌ به صورت غیر مستقیم باعث كاهش امتیاز در آزمون‌های حركتی مسابقه خواهد شد.

 

20) با توجه به این‌که بدنه اکثر خودروها از جنس فولاد یا دیگر فلزات سنگین است و خودرویی که باید ساخته شود برای افزایش بازده و توان تولیدی باید کم وزن باشد. پیشنهاد شما برای استفاده از بدنه خودروهای دیگر چیست. چون اگر از جنس آلومینیم ساخته شود بسیار سبک­تر می­ شود. با این وجود آیا باید بدنه خودروهای دیگر را تغییر دهیم؟

اگر جنس بدنه را تغییر دهید طبعا خودرو تغییر زیادی خواهد كرد،‌ این تغییر در جرم،‌ مركز جرم و موارد این‌گونه موثر است. اما طبعا در هزینه‌ها هم هزینه یك بدنه آلومینیومی برای خودرو در نظر گرفته خواهد شد. به علاوه این كه بدنه آلومینیومی اگر بخواهد استحكام و ایمنی مناسبی داشته باشد باید ضخیم‌تر در نظر گرفته شود.

 

21) محل نصب باک را لطفا توضیح دهید داخل صندوق عقب باشد یا در همان جای باک قبلی خود خودرو؟

محل باك باید در محل صندوق عقب (در خودروهای صندوق‌دار) یا جای بار خودرو (در خودروهای هاچ‌بك) باشد.

 

22) لطفاً در مورد مشخصات باتری ها که در دفترچه قوانین آمده مانند ولتاژ و ظرفیت و ... توضیح دهید؟

هر باتری با چند پارامتر سنجیده می شود. اولین پارامتر ولتاژ است كه نیازی به توضیح ندارد. پارامتر بعدی ظرفیت كاری باتری است. یعنی چه مقدار انرژی می توان در باتری ذخیره نمود. برای این كار معمولا به جای ژول،‌ از واحد آمپرساعت استفاده می شود كه با ضرب این پارامتر در ولتاژ، مقدار انرژی ذخیره شده در باتری به دست می آید. مثلا یك باتری 2 ولت با ظرفیت 10 آمپر ساعت قابلیت انباشت 20 وات ساعت انرژی را دارد.

برای قابلیت ذخیره و برداشت انرژی در باتری (شارژ و دشارژ باتری) یك پارامتر استاندارد برای باتری ها وجود دارد كه در كتاب های مخصوص این كار و حتی در اینترنت نیز می توانید اطلاعات مفیدی درباره آن به دست بیاورید. اما اختصارا موارد زیر را در نظر بگیرید:

هر سازنده باتری برای شارژ و دشارژ باتری خود یك واحد در نظر می گیرد. این واحد بر حسب c بیان می شود. به این معنی كه اگر ظرفیت شارژ باتری 1C باشد باتری می تواند در مدت یك ساعت شارژ گردد. اگر این مقدار 2C باشد به این معنی است كه باتری در یك دوم ساعت یعنی نیم ساعت می تواند شارژ شود. اگر این عدد 10C باشد یعنی در 6 دقیقه شارژ می شود و ...

در مورد دشارژ هم همین موارد برقرار است. در نتیجه اگر اعلام شده است كه باتری داده شده ظرفیت دشارژ پیوسته 8C را دارد،‌ یعنی شما با هشت برابر ظرفیت نامی باتری می توانید آن را تخلیه نمایید. و اگر باتری شما 10 آمپرساعت باشد،‌ شما می توانید به صورت پیوسته 80 آمپر از باتری جریان بكشید.

 

23) منظور از ممنوع بودن دستكاری در موتور چیست؟

هر گونه تغییر در بلوك موتور مصداق دستكاری در موتور است. به این معنی كه تغییر شمع با شمعی غیر از نمونه اصلی كارخانه،‌ تغییر پیستون، تغییر ابعاد محفظه احتراق یا قطر سیلندر یا تعداد شمع یا ابعاد سرسیلندر یا .... غیر مجاز است. همچنین تغییر سیكل ترمودینامیكی به هر روشی غیر مجاز است. به این معنی كه افزودن اكسیژن اضافی به سوخت،‌ تغییر شكل دهانه ورودی هوا، تغییر فشار هوای ورودی و ... غیر مجاز است. در این مورد تنها استثنا، اجازه استفاده از توربوشارژر یا سوپرشارژر تایید شده توسط كارخانه سازنده موتور است. به این معنی كه اگر روی موتوری بنزینی، توربوشارژر یا سوپرشارژری توسط كارخانه سازنده موتور،‌ نصب شده است، اجازه استفاده از آن توربورشارژر یا سوپرشارژر برای موتور در مسابقه مجاز خواهد بود. در این مورد باید توجه شود كه به دلایل ایمنی امكان دستكاری در موتور وجود ندارد. به علاوه در این دوره از مسابقه،‌ بهسازی موتور بنزینی مد نظر نیست و اگر تغییری این گونه اعمال شود،‌ حتی در صورت بهبود كاركرد موتور، به دلیل تولیدی نبودن،‌ اجازه حضور در مسابقه داده نخواهد شد.

در مورد تغییرات در واحد كنترل موتور بنزینی ECU باید توجه شود كه واحد یادشده جزء موتور بنزینی محسوب نمی شود و تغییرات در آن به شرط حفظ ایمنی خودرو مجاز است. همچنین تغییرات در اگزوز خودرو برای بهبود كاركرد آن یا كاهش آلایندگی موتور مجاز خواهد بود.

 

24) آیا تغییر ظاهر اگر باعث کاهش آیرودینامیک گردد ایراد ندارد و این‌که ضریب آیرودینامیک باید اندازه‌گیری شود؟ آیا ضریب آیرودینامیک نیز جزء محاسبات قرار می‌گیرد؟

در مسابقه آیرودینامیك خودرو سنجش نخواهد شد و امتیازی نیز به صورت مستقیم ندارد. اما اگر باعث كاهش كارایی خودرو شود،‌ به صورت غیر مستقیم باعث كاهش امتیاز در آزمون‌های حركتی مسابقه خواهد شد. البته در مرحله طراحی، مدلسازی و محاسبه ضریب درگ خودرو با نرم افزار امتیاز خواهد داشت.

 

25) طراحی خودرو باید یک خودروی شهری باشد یا قابلیت در جاده ­های خاکی و خارج از شهر را نیز داشته باشد؟

در طراحی،‌ یك خودروی شهری مد نظر است. اما اگر تیمی این قابلیت را در خودرو ایجاد نماید كه هم در شهر و هم در بیرون از شهر كارایی مناسبی داشته باشد، ایرادی نخواهد داشت. در ضمن خودروی شهری بدین منظور نیست که حتما از مسیرهای هموار آسفالت می­ تواند عبور کند بلکه در تست مسیر دشوار گذر از موانع مختلف مورد آزمایش قرار می‌گیرد.

 

26) سطح دستکاری تا چه حد است؟ آیا تغییر در برنامه ­های ECU که مستقیماً به عملکرد موتور تأثیر دارد ممنوع است؟

دستکاری ECU ، مفهوم دستکاری موتور را ندارد.

 

27) کنترل هیبرید باید اتوماتیک باشد یا دستی؟ (یعنی نحوه سوییچ کردن بین حالت ­های بنزینی و برقی)

این مورد باید توسط كنترلر انجام شود. اما به صورت كنترلی می‌توان امكان انتخاب مود كاری (تمام برقی،‌ اتوماتیك و ...)‌ را به اختیار راننده گذاشت. توجه داشته باشید كه برای تغییر مود كاری نباید نیازی به تغییر آرایش باتری‌ها،‌ اضافه یا كم كردن اجزای انتقال قدرت یا موارد مشابه باشد.

 

28) منظورتان از 8C در جریان باتری­ ها چیست؟احساس نمی­ کنید به مقدار وات ساعت باتری­ ها کم می­ باشد؟

مقدار انرژی داده شده برای باتری 2 كیلووات ساعت است كه توضیح كافی بودن آن در بالا ذكر شد. منظور از 8C ظرفیت دشارژ پیوسته این است كه می‌توان باتری را بدون این كه آسیبی ببیند در یك هشتم ساعت تخلیه كامل كرد. منظور این است که می توان با جریان 8 برابر ظرفیت باتری ، باتری را تخلیه کرد یعنی اگر باتری 10 آمپرساعت است می­تواند 80 آمپر به صورت دائم کشیده شود. توجه نمایید كه این ظرفیت برای لحظات كوتاه می‌تواند خیلی بالاتر نیز برود. مشخصات دقیق باتری به زودی در اختیارتان قرار خواهد گرفت.

 

29) در پروفایل سرعت، محور زمان بر حسب ثانیه در نظر گرفته شده است. آیا طبق این الگو باید پیش رفت؟ لطفا در مورد پروفایل سرعت در آزمون‌های برد هیبریدی و الكتریكی توضیح دهید.

در هر سیكل حركتی (سیكل پیمایش برای اندازه گیری مصرف انرژی خودرو) سیكل معمولا در حدود چند ده ثانیه تا چند دقیقه است و در آن افزایش و كاهش سرعت در نظر گرفته شده است. در سیكلی كه به شما داده شده است، زمان در حد دقیقه است و سیكلی با زمان متوسط است.  برای انجام آزمون شما باید این سیكل را به هر تعداد كه انرژی دارید طی نمایید. به این معنی كه اگرسیكل 100 ثانیه طول میكشد،‌ شما در بازه های 100 ثانیه ای سیكل را خواهید پیمود. و ممكن است كه 40 بار این سیكل طی شود.

در نقاطی كه توقف اجباری وجود دارد،  بلافاصله پس از تایید داور اجازه حركت خواهید داشت. این موضوع برای برنامه ریزی آزمون برد تاثیر زیادی ندارد و شما می‌توانید فرض كنید كه بلافاصله پس از سكون،‌ شروع به حركت خواهید داشت.

سیكل ارایه شده یك سیكل پیشنهادی است كه اگر طبق آن حركت كنید نتیجه خوبی خواهید داشت و الا اتلاف انرژی زیاد خواهد شد. شما می‌توانید در زمان كوتاه‌تر یا بلند‌تر نیز سیكل را طی نمایید و محدودیتی برای شما در نظر گرفته نشده است.

امتیازدهی نیز بر اساس مسافت طی شده است و چون مسافت كل مسیر مشخص است، اگر در میان سیكل هم متوقف شوید كل سیكل های قبلی به اضافه مقداری كه از سیكل آخر پیموده اید نتیجه شما خواهد بود.

باز هم توجه داشته باشید كه سیكل داده شده پیشنهادی است و شما می‌توانید سریع‌تر یا كندتر حركت كنید.

 

30) لطفا در مورد معیار های IRR و NPV توضیح دهید و در این مورد یک منبع معرفی کنید.

برای اطلاعات بیشتر می‌توانید به كتب اقتصاد (اقتصاد خرد،‌مبانی اقتصاد) مراجعه نمایید.

پارامتر NPV(net present value) به معنی ارزش حال حاضر سرمایه است. این مقدار معمولا به صورت افزودن درصد بهره به سرمایه در سال‌های بعدی محاسبه می‌شود. مثلا اگر 100 تومان سرمایه‌گذاری در سال صفرم داشته باشید و نرخ بهره هم 20 درصد باشد، ارزش این سرمایه در پایان سال اول 120 تومان و در پایان سال دوم 144 تومان و ... خواهد بود. حال اگر مقدار صرفه‌جویی را هم بدانید، می‌توانید مقایسه نمایید كه پس از چه مدتی سرمایه بازگشت می‌كند و ...

پارامتر  IRR(internal rate of return) بیانگر نرخ بازگشت سرمایه است. به این معنی كه اگر نرخ تورم (یا نرخ بهره) چه اندازه باشد، نقطه سربه‌سر محقق نخواهد شد.

در مورد هر دوی این پارامترها حتی سایت‌های عمومی (مثل ویكیپدیا) نیز اطلاعات اولیه مورد نیاز شما را در اختیار قرار می‌دهند. در ضمن این پارامتر به صورت تابعی در نرم افزار اكسل موجود است.

به گالری تصاویر خودروهای هیبرید خوش آمدید
  • آخرین صفحات

آمار سایت

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل صفحات :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :